naar top
Menu
Logo Print

ANAF BLAAKT VAN GEZONDE AMBITIE

De drie actieve vennoten van Anaf, met zittend Wim Cools, links Philippe Windels en rechts Harald Van Geluwe: “Ons doel is om 50% te groeien tegen 2020”

Niet-aflatende innovatie leidt tot forse groei

Drie jaar na de overname is Anaf opnieuw in topvorm. Het nieuwe bestuur trok de kaart van de innovatie en plukt daar nu de vruchten van. “De verkoop van onze nieuwe producten was de afgelopen zes maanden goed voor 10% van de omzet", zo steekt Wim Cools van wal. “Dan weet je gewoon dat het goed zit! We gaan nu voluit door op dit elan, en zullen Anaf verder uitbouwen tot een ijzersterk bedrijf."

HERSTRUCTURERING TOT PERFORMANT BEDRIJF

Anaf werd opgericht in 1971, en begon met het vermarkten en produceren van lijmen en cleaners voor pvc. Na verloop van tijd groeide de firma echter uit tot een fabrikant van deurpanelen, alsook van volledig afgewerkte, gecertificeerde veiligheidsdeuren op maat. Anaf beschikt over twee sites in Oeselgem (West-Vlaanderen) en, na de overname van concurrent Kipan in 2007, een site in Kinrooi (Limburg). “Het bedrijf was door de decennia heen op een zeer organische manier gegroeid", vertelt Harald Van Geluwe. “Dat weerspiegelde zich in de complexe structuur van het bedrijf. Hoewel de onderneming beschikt over enthousiast, innovatief en vakbekwaam personeel, verliep de interne communicatie vrij stroef, met soms misverstanden tot gevolg. Bij de overname in 2013 hebben we ons dan ook de reorganisatie van het bedrijf tot doel gesteld. We wilden Anaf opnieuw 'lean' maken, net zoals een jong en ambitieus bedrijf, maar dan uiteraard mét behoud van de bestaande expertise."

FORSE GROEI VRUCHT VAN EIGEN INSPANNINGEN

Het eerste jaar na de overname bleek geen makkelijke periode te zijn voor het nieuwe management. De motor van de economie sputterde, het klantenbestand kromp en ook het aantal orders liep terug. Noodgedwongen leidde dit ook tot een kleiner personeelsbestand. “Uiteraard was opgeven voor ons geen optie", vervolgt Wim Cools, “We beseften dat we opnieuw marktaandeel moesten winnen, door sterk in te zetten op innovatie en dienstverlening. Drie jaar verder zien we ons beloond voor de inspanningen die we tot nu toe geleverd hebben. Voor het eerst ondervinden we een forse groei, en die kunnen we volledig op eigen conto schrijven. Zo was de verkoop van onze nieuwe, innovatieve producten de afgelopen zes maanden goed voor 10% van de omzet. Bovendien steeg de leverbetrouwbaarheid van 70% kort na de overname naar 95% nu. De klanten zijn onder indruk, en hun aantal is opnieuw stijgend. Dat is de kracht van innovatief ondernemen! Maar het verhaal is eigenlijk nog maar pas begonnen. We willen Anaf immers uitbouwen tot een ijzersterk bedrijf dat tegen 2020 minstens 50% groter is dan vandaag."

EEN ENKELE 'BRAND', DRIE AFDELINGEN

Een eerste pijler van het reorganisatieproces is de herschikking van het bedrijf in drie aparte afdelingen. “Anaf is een groepering van drie activiteiten die op het eerste gezicht bij elkaar aansluiten, maar eigenlijk grondig van elkaar verschillen", zo verklaart Philippe Windels. “Eerst en vooral zijn er de deurpanelen, wat vooral een volume-product is, goed voor ruim 10.000 stuks per jaar. De klanten zijn in de eerste plaats de middelgrote en zeer grote professionele fabrikanten van schrijnwerk in pvc en aluminium. In hun waardecurve staan levertermijn, leverbetrouwbaarheid en dienst-na-verkoop bovenaan.

Ten tweede zijn er de gecertificeerde veiligheidsdeuren. Dit is een 'luxeproduct', waarbij de kwaliteit en de servicegraad echt top moeten zijn. De bijna 2.000 deurgehelen die we zo per jaar produceren, zijn vooral bedoeld voor kleine en middelgrote bedrijven die zich, eventueel naast productie, vooral richten op verkoop en/of plaatsing.

De derde en laatste afdeling richt zich op lijmen en cleaners voor pvc. Deze kleine en flexibele productieafdeling is vrij internationaal gericht, en de producten zijn naast het bekende Anaf merk ook in 'private label'-vorm verkrijgbaar. De klanten zijn groothandels, fabrikanten, schrijnwerkers, dhz-handels enzovoort." De uiteenlopende behoeftes van de verschillende klantengroepen speelden Anaf in het verleden heel wat parten. “Dat kwam doordat veel medewerkers, zowel op bestuursniveau als bij het personeel, zich bezighielden met alle drie de activiteiten tegelijkertijd", vervolgt Philippe Windels. “Vandaar de herschikking van het bedrijf in drie welomschreven afdelingen, met elk eigen medewerkers: Panels, Certified Doors en Clean&Care. Ook het management is op die leest geschoeid. Wim Cools neemt de Panels voor zijn rekening, Harald Van Geluwe de Certified Doors en ikzelf ben verantwoordelijk voor de afdeling Clean+Care."

OPTIMALE BENUTTING INFRASTRUCTUUR

Eenzelfde verhaal geldt voor de infrastructuur. Wim Cools: “Anaf beschikt over drie sites, twee in Oeselgem en één in Kinrooi. Het is onze bedoeling te evolueren naar twee sites, en tegelijk aan elk van deze sites een bepaalde, gespecialiseerde afdeling toe te kennen. In Oeselgem komen de afdelingen Clean+Care en de Certified Doors. De afdeling Panels zal voor 80% onderdak vinden in Kinrooi, waar we immers beschikken over een state-of-the-artpoederlakkerij waarin we vorig jaar nog investeerden. In Oeselgem behouden we wel nog een gedeelte van de Panels, met hoge toegevoegde waarde, en dit vooral in functie van de ontwikkeling van nieuwe modellen en innovaties door onze R&D-afdeling."


Voor meer informatie:

Panels

Certified doors

Clean+Care

Laatste nieuwe innovatie van Anaf

ANAF PRODUCTS

ANAF PRODUCTS

+3293885588
+3293886524