naar top
Menu
Logo Print
04/02/2019 - LIEN GOETHALS

IN DE PRAKTIJK

montage staalbouw
Foto beSteel

MONTAGE

De aannemer die de plaatsing van de con­structie zal uitvoeren, dient altijd specifieke montagerichtlijnen te volgen. Die richtlijnen worden beschreven in de ‘werfrichtlijnen’, een soort handboek dat wordt meegeleverd met het staalframe. Daarnaast worden er ook montageplannen en een panelenboek afgeleverd. Het montageplan geeft aan welk (genummerd) paneel op welke exacte positie dient te worden geplaatst, dit voor ieder niveau. In het panelenboek staan alle panelen vermeld met exacte afmetingen en gewicht. Dat zorgt voor een vlotte opbouw, want het staalframe of -skelet kan als het ware zoals een bouwpakket stukje voor stukje in elkaar worden gezet.

STAP VOOR STAP

De montage van een woning, optopping e.a., met een staalframe of -skelet, kan in zeven stappen worden opgedeeld:

  • Stap 1: opbouw van de kimlaag waarop het staalframe komt te staan;
  • Stap 2: plaatsen van structureel staal (indien van toepassing);
  • Stap 3: plaatsen van staalframewanden voor gelijkvloers en ‘tijdelijk’ verankeren en kop­pelen van de panelen;
  • Stap 4: plaatsen van verdiepingsvloer en tijdelijk koppelen;
  • Stap 5: definitief verankeren en koppelen van vloeren en daken;
  • Stap 6: aanbrengen van structurele beplating;
  • Stap 7: aanbrengen van afwerking, zoals isolatie, beplating en gevelafwerking.
montage staalbouw
Foto beSteel

AANDACHTSPUNTEN

Tijdens de montage is het vooral cruciaal om een correcte basis – als zijnde de kimlaag – uit te zetten. Zeker wanneer er moet worden ge­bruikgemaakt van structureel staal, moet dit conform geplaatst worden. Om de schijfwerking te garanderen, moet er ook steeds structurele beplating worden voorzien.

GEEN ROESTVORMING

Om te voorkomen dat het staal roestvorming vertoont, wordt het voorzien van een extra coating of beschermlaag. Die laag werkt corrosiewerend en heeft een zelfherstellend vermogen. Het staal zal met andere woorden niet roesten als het wordt blootgesteld aan externe factoren zoals regen, wind, sneeuw en/of zoute omstandigheden. Dat gebeurt ook bij het staal voor de productie van vangrails langs autosnelwegen.