Hoe wapenen winkels zich tegen concurrentie?
De concurrentiestrijd wordt meer en meer gestreden met spelers die van buiten de sector komen. Het is dan zinvoller om na te denken over hoe de Belgische winkels zich daar gezamenlijk tegen kunnen wapenen, dan om elkaar voortdurend te beconcurreren, vindt Koen Van Wiemeersch.
Communiceren
Samen sta je sterk, vindt Koen Van Wiemeersch (zaakvoerder Van Wiemeersch en voorzitter Raad van Bestuur Menouquin). Hij is bezig met een forse uitbreiding (1.200 m²) van zijn zaak en de coöperatie was daarbij van onschatbare waarde, zegt hij: "We hadden vorige week nog een vergadering met een ander lid dat ook in een groeitraject zit, en we hebben erg veel van elkaar geleerd. Wij hebben veel bijgeleerd rond databeheer; wij blinken dan weer uit in onze winkelbeleving en hoe we de klant gaan benaderen, en op dat vlak hebben wij advies kunnen geven. Zo is er een wisselwerking, en dan kom je tot veel meer dan je zelf zou kunnen bedenken. Dat is het leuke aan lid zijn van een coöperatie: je behoort tot dezelfde gemeenschap en trekt aan dezelfde kar."

Samen voordeel halen
"We bekijken altijd of we iets voor elkaar kunnen betekenen. Als je samen een voordeel wilt halen, dan ga je anders met elkaar om dan als je elkaar voortdurend vliegen probeert af te vangen. De grootste concurrentiestrijd zal gestreden worden met spelers die van buitenaf komen: Amazon staat voor de deur. Het is dan zinvoller om na te denken over hoe we ons samen kunnen wapenen ten opzichte van zo’n grote speler die ook een aantal voordelen biedt, waar wij een antwoord op moeten kunnen formuleren."

Inspraak
De actieve participatie is een groot pluspunt aan Menouquin, vindt Van Wiemeersch. "We vormen een coöperatie. Menouquin is dus van de leden en werkt voor de leden. Maar het belangrijkste: de coöperatie werkt door de leden. Elk lid is uniek en heeft specifieke noden. Dankzij die meerstemmigheid leer je enorm veel van elkaar. Elk probleem dat zich voordoet, doet zich - soms in een andere vorm - ook bij andere leden voor. Zo teren we op enorm veel ervaring. Als je een beroep kunt doen op die kennis, dan zit je al twee stappen voor. Als je alleen ten strijde trekt, dan moet je alles zelf uitzoeken. De meerwaarde van de community is moeilijk in geld uit te drukken, maar is van onschatbare waarde."
"De 'door ons' is voor de leden een groot voordeel", zegt Didier Bogaert (directeur marketing en sales bij Meno Group). "Het lid is deel van de organisatie en wordt er ook actief bij betrokken. Rond winkelbeleving, opvolging, digitalisering, organisatie, zijn we werkgroepen aan het organiseren waarin de leden actief participeren. De resulaten daarvan zullen worden toegepast in de praktijk. Dat zal het communitygevoel van de leden onderling gigantisch versterken. De wereld verandert ongelofelijk hard, zeker het laatste jaar. Iedereen gaat digitaal en lokaal. We gaan daarmee aan de slag."
Voorraad
Van Wiemeersch: "Er zijn uiteraard ook materiële voordelen aan Menouquin. Door samen aan te kopen, kun je veel scherpere prijzen bedingen. Er is ook de centrale voorraad. Meer en meer leveranciers laten nu hun volledige assortiment in onze voorraad opnemen, waaruit de leden kunnen putten. De voorraad van de centrale is een verlengstuk van de eigen voorraad van het lid. Indien nodig, wordt er dagelijks geleverd; de transportroute wordt daarop afgestemd en de franco's zijn verlaagd. Zo kun je als lid dagelijks beleverd worden en hoef je zelf de investering niet te doen om het op voorraad te nemen. Dat is al een heel mooie extra opportuniteit om business te doen."

Private labels
Een tweede opportuniteit zijn de private labels die Menouquin aanbiedt, waarvan Ironside ongetwijfeld het bekendste is. "Het merk is uniek voor Menouquin en is in de loop der jaren een zeer sterk merk geworden: mensen vragen er actief naar. Het is ook van professionele kwaliteit; dat past perfect binnen ons concept. We gaan nu ook binnen andere productgroepen private labels ontwikkelen."
Bogaert: "Het is duidelijk dat de winkels een nog groter onderscheidend vermogen nodig hebben. De private labels zijn daarin belangrijk, maar moeten vooral overeenstemmen met de positionering van de winkels in de markt. We gaan dus voor kwalitatieve producten. Home Decorations is een verfmerk, geproduceerd door een A-leverancier en van professionele kwaliteit. We hebben het herzien in 2019 en merken dat klanten al vaak naar het merk beginnen te vragen. Die kwaliteit is natuurlijk van het grootste belang. In het komende jaar rollen we ook Ormes (sanitair), Medelon (elektro) en Masterton (bevestigingsmaterialen en bouwchemie) uit. Het gaat steeds om hoge kwaliteit, geproduceerd door A-leveranciers, met erg mooie marges voor de retailer."

Ondersteuning in e-commerce
Webshops zijn het afgelopen jaar onmisbaar gebleken. "Onze leden zijn divers; wij koesteren die diversiteit en gaan geen webshop in naam van Menouquin bouwen. Zowel voor HandyHome als voor MenoPro kunnen we wel een basisshop aanbieden, gelinkt aan het ERP-systeem van de winkel. We zorgen ook voor data. Die data worden door ons datateam klaargemaakt en verrijkt, opdat ze de juiste gegegevens zouden hebben. Die kunnen ze dan ook aanvullen met hun eigen gegevens. Zo ondersteunen we waar nodig, maar steeds met respect voor de eigenheid van de leden."




