Keuzebepalende factoren zijlader

gewicht van de last en plaats van gebruik

Er bestaan verschillende zijladers, alle met welbepaalde mogelijkheden. Bepalend bij de keuze zijn met name het gewicht van de last, en de plaats van het gebruik (indoor of outdoor).

Multidirectionele zijladers zijn in staat om hun rijrichting aan te passen en in krab te rijden. Op die manier is de zijlader geschikt voor ‘block-stacking’ toepassingen
Bij multidirectionele zijladers is de rijrichting aan te passen en 'in krab' te rijden, ideaal voor ‘block-stacking’ toepassingen

 

Lange geschiedenis

De zijlader bestaat al sinds de 19e eeuw, voor toepassingen op scheepswerven, de staalindustrie en de houtsector. Later kwamen er steeds meer machines op maat van de klant of sector op de markt. In 1965 verscheen de eerste tweewegzijlader, in 1990 de eerste meerwegzijlader. Vandaag is er een uitgebreid assortiment aan zijladers, op maat van ieders wensen en noden.

gewicht van Last en plaats van gebruik

Grotendeels bepalend bij de zijladerkeuze zijn het gewicht van de last – met hefcapaciteiten die gaan van 2,5 tot 50 ton – en de plaats van het gebruik (indoor of outdoor).

Aandrijving

Zijladers werken met ofwel een elektrische aandrijving, ofwel thermisch, op diesel of LPG. Bij exclusief indoorgebruik is de keuze voor een zijlader op brandstof te mijden vanwege de emissies - hoewel die zijladers een grotere hefcapaciteit hebben. Ook zijladers moeten namelijk voldoen aan de emissienormen. Vandaag is dat Stage V, wat inhoudt dat dieselmotoren overgeschakeld zijn naar commonrail motoren, die zorgen voor een efficiëntere verbranding, en dus minder uitstoot.

Zijladers werken op ofwel elektrische aandrijving, ofwel thermisch op diesel of LPG
Zijladers werken op ofwel elektrische aandrijving, ofwel thermisch op diesel of LPG

 

Opbouw

Een zijlader is vrij specifiek opgebouwd, met enkele aspecten die duidelijk zijn ontwikkeld voor zijn toepassingen. Zo lijkt het vreemd dat twee wielassen geen verdere opbouw hebben. Maar je ziet meteen de bedoeling bij de belading van de zijlader; de last komt op die twee assen en ligt zo uitermate stabiel op de machine. Ontwerpers wilden niet raken aan die stabiliteit en ontwierpen het hefmechanisme dan ook zodanig dat het uitschuift om een last te kunnen behandelen.

Hefmechanisme

Hoewel er zeker nog modellen met hefkettingen bestaan, heffen de meeste modellen tegenwoordig hydraulisch. Dat zorgt namelijk voor een krachtige doch gevoelige en dus nauwkeurige bediening. Bovendien scheelt het kettingvrij werken in onderhoud of herstellingen; hydraulische leidingen zijn vrij robuust en onderhoudsvrij.

Opties

Afhankelijk van het model kun je een kantelend vorkenbord of kantelende mast hebben voor een stabielere behandeling. Verder heeft de zijlader een logische opbouw met een cabine met ROPS/FOPS en met een 360° zicht, voor een maximaal overzicht. Andere opties: een extra grote cabine, open of gesloten, verwarming, audio … alsook camera- en personendetectiesystemen. 

Reageer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Schrijnwerk 

Schrijnwerk maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.