totaalontzorging voor Pierard door meno group
Concurrentiële en professionele aanpak voor truiense ijzerwarenwinkel
Pierard IJzerwaren is sinds jaar en dag gespecialiseerd in de verkoop van gereedschappen voor diverse sectoren. Van elektriciteit tot sanitair en de bouw: iedere stielman kan er terecht. Het bedrijf koos voor een Meno Pro lidmaatschap, waardoor concurrentie met grote spelers in de sector een stuk doeltreffender verloopt.
DECENNIALANGE TRADITIE
Pierard is al sinds 1950 een vaste naam in de sector van gereedschappen, ijzerwaren en bedrijfskleding. Als verdeler van een uitgebreid assortiment richt het Truiense bedrijf zich voornamelijk op business-to-business. Dat stelt ook Rutger Frissaer, zaakvoerder bij Pierard: "Hiertoe behoren eenmanszaken, kleine professionals, kmo's en grotere ondernemingen." Ook de gewone klusser kan er terecht. "Particulieren komen hier ook aan hun trekken", voegt hij toe.
TOTAALPAKKET DANKZIJ MENO
44.000 ARTIKELEN
Met een aanbod van maar liefst 44.000 artikelen beschikt Pierard over een uitgebreid assortiment. Sinds 1978 is het lid van de Meno Group, waarbij in totaal zo'n 120 Belgische winkels aangesloten zijn. "Dankzij de coöperatie met Meno kunnen we genieten van dit aanbod", stelt Rutger. Het Meno assortiment bij Pierard bestaat uit bekende merken, maar behelst ook kwalitatieve private labels zoals de handgereedschappen van Ironside. Daarnaast vind je er ook Medelon installatiematerialen voor elektriciens, materialen voor sanitair van Ormes en Masterton silicone en PU-schuim. Het aantal SKU's blijft uitbreiden, want regelmatig worden er nieuwe producten en accessoires toegevoegd.
bevoorrading dankzij Centrale
"De centrale van Meno helpt ons om de voorraad op peil te houden", stelt Rutger. "Het lidmaatschap helpt ons snel te bestellen en kort op de bal te spelen", voegt hij toe.
COMPETITIEVE PRIJS
De uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding van Pierard is een troef voor vakmannen die op zoek zijn naar betaalbaar en tegelijkertijd degelijk materiaal. "Hier zit Meno voor iets tussen", verklaart Rutger, "want dit verwezenlijken we dankzij de onderhandelingen van Meno met de leveranciers."
Marketing
Nog een pluspunt van het lidmaatschap is de uitrol van marketingactiviteiten door Meno. En dat steeds op een gepersonaliseerde manier, waarbij de naam Pierard in het oog springt. "Meno ontzorgt ons bijvoorbeeld door het uitbrengen van een tweemaandelijkse brochure", verklaart Rutger. "Ze plaatsen ook billboards langs de weg en affichage op bussen met onze reclame", voegt hij toe.
webshopOndersteuning en facturatie
Een groot deel van de producten wordt afgenomen bij Meno, en die komen ook op de webshop van Pierard. "Ze zorgen voor de verrijking van de productdata op onze webshop", illustreert Rutger. Daarnaast ondersteunt Meno ook inzake facturatie. "90% van de facturen via Meno loopt over het EDI-systeem, waardoor deze elektronisch behandeld worden", besluit hij.
Communicatie onderling
De Meno coöperatie biedt haar leden ook de mogelijkheid om met elkaar te communiceren. "Dat verloopt zeer informeel en iedereen kent elkaar", verklaart Rutger. Ze helpen elkaar waar nodig. "Bijvoorbeeld door het uitwisselen van producten die ze zelf niet voorradig hebben", stelt hij. Ook om inhoudelijke problemen op te lossen, wordt er bij collega-leden te rade gegaan. "Het onderling delen van kennis en ervaringen is een pluspunt van het lidmaatschap", voegt hij toe.
menukaart voor leden
Het is niet altijd makkelijk om te concurreren met grote spelers op de markt. Dat vindt ook Xander Vermeire, product manager Private Labels & Concept Design bij Meno: "Om de concurrentie het hoofd te bieden, kan het nuttig zijn om je aan te sluiten bij een centrale zoals Meno." Het gaat volgens hem om meer dan enkel de producten. "We bieden een waaier aan diensten die de leden kunnen aanvinken zoals op een menukaart", verduidelijkt hij. Rutger voegt eraan toe: "Meno hielp zelfs onze winkel te organiseren en de plannen uit te tekenen."
Sterke marges
Meno is opgericht door en voor de leden met een gemeenschappelijk doel. "We versterken de marges en de condities van de leden", verduidelijkt Xander. "Dit versterkt ook de marktpositie van onze vennoten", voegt hij toe.
optimale Klantrelatie als extra
De cocktail aan Meno voordelen legt Pierard geen windeieren, vindt Rutger: "De grote voorraad en het bieden van snelle oplossingen versterken de klantrelatie."

