"Samenwerken maakt ons allemaal sterker"
Scholen en bedrijven in dialoog over mobiliteitsonderwijs
Het PMG-symposium over de rol van de onderneming in het technisch onderwijs werd afgesloten met een panelgesprek met vertegenwoordigers uit de autosector. Dit werd in goede banen geleid door Charline Van Osselaer, projectverantwoordelijke van Diagnose Car, dat scholen en bedrijven ondersteunt om partnerschappen aan te gaan. De deelnemers bogen zich over de vraag hoe zij het mobiliteitsonderwijs naar een hoger niveau kunnen tillen.
De innovaties in de automotive-industrie volgen elkaar in sneltempo op. Welke noden ervaren scholen hierbij?
Tine Vlaemynck, directrice VTI Brugge: "Scholen en bedrijven hebben elkaar absoluut nodig. Bedrijven hebben immers de actuele kennis en machines in huis, terwijl scholen voor hen de technici van morgen moeten klaarstomen. Elke samenwerking hiertussen is dus een duidelijke win-winsituatie. Het beste voorbeeld van vernieuwende technologie binnen de automobielsector is de elektrificatie. D'Ieteren kwam bij ons een theoretische uitleg geven over elektrische wagens, terwijl BMW ons zelfs twee auto's heeft geschonken om daaraan te werken. Daar zijn wij hen natuurlijk heel dankbaar voor, maar we willen er nog een stuk verder in gaan ..."
"Als school kunnen wij geen zware investeringen doen" - Dirk Kenis, KSOM Sint-Paulus
Dirk Kenis, leerkracht KSOM campus Sint-Paulus: "Wij zijn evenzeer vragende partij naar dergelijke voertuigen; alsook naar de gereedschappen om hieraan te werken. In alle eerlijkheid hinkten wij als school wat achterop ten opzichte van de industrie, dus moesten we die achterstand proberen weg te werken. Qua theorie lukte dat, maar voor de praktijklessen stelde er zich een probleem. Het is immers moeilijk om als school zware investeringen te doen. Via Diagnose Car werd ook bij ons de link gelegd met enkele autofabrikanten of -dealers, waardoor we nu toch aan een aantal moderne wagens kunnen sleutelen. Zo kunnen we de leerlingen dus kennis laten maken met nieuwe technologie; niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk."
Kunnen bedrijven hierin nog een grotere rol spelen?
Tasha Hammenecker, technical training responsible BMW & MINI: "Als constructeur worden wij heel graag betrokken bij de leerplandoelstellingen van de verschillende automotive-richtingen, om scholen zo de juiste, cruciale impulsen te kunnen geven. Op die manier willen wij immers aangeven wat voor ons de verwachte competenties zijn wanneer studenten op de arbeidsmarkt komen. Ik wil hier overigens graag andere bedrijven oproepen om meer aanwezig te zijn op adviesraden, om zo die doorstroom van het onderwijs naar de bedrijfswereld te helpen verbeteren."
Wim Vermeulen, manager D'Ieteren Academy: "Wij snappen dat we realistisch moeten blijven in onze verwachtingen naar scholen toe, juist doordat die technologische evolutie zo snel gaat. Daarom hebben wij - net als verdelers van andere automerken - onze eigen academy. Daarbij investeren we fors om pas afgestudeerden een compleet, actueel trainingstraject aan te bieden. Het mag immers duidelijk zijn dat het leren niet stopt wanneer de schoolperiode erop zit."
Bleatra Lokaj, projectcoördinator D'Ieteren Academy: "We ontvangen daar ook studenten, waardoor we in de autosector aan 'triaal leren' doen. De studenten leren immers zowel in het klaslokaal, op de stageplek als in ons eigen opleidingscentrum. Door onze krachten te bundelen, kunnen we hen dus een heel praktijkgerichte opleiding aanbieden, die een mooie start is voor hun latere carrière."
Maar hoe zorgen we ervoor dat voldoende leerlingen voor deze richtingen kiezen?
Tine Vlaemynck, directrice VTI Brugge: "Binnen het vaktechnisch onderwijs kampen we met een imagoprobleem. In de volksmond spreekt men immers dikwijls van een 'vakschool' of 'beroepsschool'. Dat is een verkeerde terminologie. In een technische school leiden we inderdaad stielmannen en -vrouwen op zodat ze klaar zijn voor de arbeidsmarkt. Maar er zijn ook veel leerlingen die nog verder studeren, bijvoorbeeld voor ingenieur. We moeten dus - ook bij ouders - meer benadrukken dat we ook een goede basisopleiding aanbieden voor de toekomstige bachelors en masters."
"De huidige technologie is een opportuniteit om het imago van onze sector op te krikken" - Tom Troch, BMW & MINI
Tom Troch, manager qualification & retail HR (BMW & MINI): "Wij ondersteunen scholen in ieder geval om die richtingen zo aantrekkelijk mogelijk te maken. We vinden het belangrijk om de mogelijke jobs in de sector onder de aandacht van studenten te brengen. Daarom nodigen we jongeren uit in de verschillende concessies en laten we hen tijdens onze Experience Day kennismaken met de verschillende functies. Door te tonen wat de mogelijkheden zijn, willen we hen volop stimuleren om voor een technische opleiding te kiezen. Het gaat immers om boeiende jobs en uitdagende technologie. Dit is een kans om het imago van het beroep van autotechnicus te verbeteren. Misschien moeten we erover nadenken om dit vanuit de hele sector te communiceren via een gezamenlijke marketingcampagne."
Ruben Janssens, projectmedewerker-consulent (Educam): "Wat voor ons als sectororganisatie heel belangrijk is, is de kwaliteit van het duaal of triaal leren, dat wij zowel bij de opstart als tijdens het eigenlijke traject ondersteunen. Het is natuurlijk de bedoeling dat de leerling effectief bijleert op de stageplek en daar zijn passie voor de job aanwakkert. Daarom ontwikkelden wij ondersteuningsmateriaal, om zo de communicatie tussen de scholen en de mentors van het bedrijf in kwestie te bevorderen en hun verwachtingen op elkaar af te stemmen."